mariol44
Administrator
 Din: TOPLITA ROMANA!
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 25239
|
|
,Nu am venit aici pentru o veşnicie. Am venit ca să demonstrez că oricine ar fi în fruntea Inspectoratului Şcolar, atâta timp cât are conştiinţă, cât vrea să ridice învăţământul din orice parte a ţării, nu poate să facă decât bine"
Politicienii maghiari din judeţul Harghita au calificat demiterea şefilor instituţiilor deconcentrate ca fiind o formă de epurare etnică, chiar dacă aceste demiteri s-au realizat la nivelul întregii ţării. Una dintre cele mai contestate demiteri a fost cea a inspectorului şcolar general, care a fost înlocuit în fruntea Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita cu d-na Anda-Elena Ianoşi, fost director al Şcolii Generale ,,Miron Cristea" din Topliţa. Clasa politică maghiară a spus că este inadmisibil ca în fruntea IŞJ Harghita să fie numită o persoană care nu cunoaşte limba maghiară, ţinând cont de configuraţia etnică a judeţului. Mai mult, politicienii maghiari acuzau că noul inspector şcolar general nu cunoaşte, nu înţelege problemele şi situaţia specială a judeţului. La aproximativ două luni de la numire, am discutat despre aceste aspecte cu d-na inspector şcolar general Anda-Elena Ianoşi. Dar, pe lângă acestea, am încercat să aflăm şi care este situaţia actuală a învăţământului harghitean.
,,Dacă se poate numi vină faptul că nu sunt de etnie maghiară, atunci am această vină"
- Care era atmosfera la IŞJ Harghita în momentul numirii dvs.? - Oamenii sunt organizaţi, fiecare îşi cunoaşte sarcinile de lucru. Activităţile erau organizate şi merg şi acum pe acelaşi ritm al fişei postului. Fiecare are în organigramă o funcţie pe care şi-o îndeplineşte. Probabil că a fost nedumerire sau probabil că a fost un pic de reţinere sau mai multă reţinere în momentul în care au auzit că din zona Topliţei vine un director de şcoală generală, dar asta nu înseamnă că nu există pregătirea necesară pentru a conduce. Eu am Universitate, deci pot să predau şi la liceu. Mai mult decât atât, atunci când a funcţionat Universitatea Transilvania cu Secţia de Filologie în Topliţa, am activat şi acolo ca profesor asociat. Deci n-aş putea să spun că totul mi se pare străin sau aproape totul îmi este străin. Trebuie să recunosc, şi aşa este normal, că sunt multe probleme nu care mă depăşesc - acest lucru n-am să-l spun niciodată - dar pe care trebuie să le accesez mai mult, trebuie să mă informez mai mult şi evident că pentru a spune ceva despre o şcoală, o pot face în momentul în care o cunosc personal. Şi de aceea mi-am propus, şi asta am şi făcut, ca în perioada de aproape două luni de când sunt în Inspectorat să cutreier judeţul pentru a cunoaşte şcolile, profesorii şi directorii acelor şcoli. Atmosfera aici bineînţeles că a fost un pic stânjenitoare şi aşa am simţit-o, dar nu rece, pentru că inspectorii mă cunosc. De 14 ani lucrez ca director la Şcoala Generală ,,Miron Cristea". Mă cunosc şi nu au avut niciodată probleme legate de managementul unităţii de învăţământ. Calificativul meu a fost permanent foarte bine. Am obţinut diferite distincţii (,,Gh. Lazăr" . Am participat la Gala directorilor, care nu a fost organizată de un ministru PSD, ci de un ministru al Guvernului trecut. Ca atare, mi s-au recunoscut nişte calităţi. Dacă se poate numi vină faptul că nu sunt de etnie maghiară, atunci am această vină. Dar nu consider că asta ar fi o problemă în comunicarea mea cu colegii, cu cadrele didactice, cu părinţii.
Oamenii politici trebuie să-şi argumenteze şi ei funcţia n ,,E foarte bine că eu ştiu limba română, e limba oficială a statului şi putem să comunicăm oficial astfel" - Clasa politică şi cadrele didactice maghiare au afirmat că e inacceptabil că nu cunoaşteţi limba maghiară. Este un impediment acest lucru în a conduce IŞJ Harghita? - Nu. Nici pe departe nu poate să fie vorba de aşa ceva. Clasa politică îşi face meseria de clasă politică. Sunt afirmaţii pur politice. Nu consider că omul, oricare ar fi el în vârful piramidei politice, lăsând la o parte funcţia politică a acestuia, ar putea să facă afirmaţii care să rănească un alt om. O fac însă pentru că politic trebuie să-şi argumenteze şi ei funcţia. Or, mai departe, legat de faptul că nu cunosc limba maghiară - e foarte bine că eu ştiu limba română, e limba oficială a statului şi putem să comunicăm oficial astfel. Sunt deschisă, în situaţiile în care cineva nu cunoaşte bine limba română - accept şi înţeleg acest lucru - să fie un intermediar care să-mi traducă, iar apoi răspunsul meu tot prin intermediar să circule spre urechea celui care nu ştie limba română. Şi am răbdarea necesară, am tactul pedagogic. Mulţi nu-l au dintre cei care vorbesc despre mine că e un impediment necunoaşterea limbii maghiare de către mine. Nu am interzis niciodată vorbirea limbii maghiare nici în Inspectorat, nici în altă unitate de învăţământ care este populată etnic maghiar. Ştiu că au fost făcute astfel de afirmaţii. Afirmaţia mea în legătură cu acest aspect a fost: eu nu ştiu limba maghiară, e adevărat, dar mie, dacă vreţi să înţeleg, trebuie să vă adresaţi în limba română. Cu timpul, cadrele didactice, colegii, trebuie să mă vadă, să mă înţeleagă, să aibă încredere în mine, pentru că n-am nici o intenţie să ridic pe unii în defavoarea altora. Ce va fi corect asta am să respect şi legea în primul rând. - Cum colaboraţi cu cadrele didactice maghiare, care au avut o atitudine vehementă împotriva numirii dvs., apelând inclusiv la proteste publice? - Eu consider că oriunde m-aş duce în ţara asta avem toţi aceleaşi drepturi: şi în cazul acesta, atâta vreme cât nu se demonstrează contrariul, adică faptul că nu aş fi capabilă să conduc o instituţie, atunci numai faptul că nu sunt de etnie maghiară nu poate să le ofere altora şansa să spună: aceasta nu poate să conducă. Atunci eu aş fi discriminată. Eu sunt în funcţie, ceea ce însemnă că nu sunt discriminată, dar dacă există astfel de afirmaţii este problema lor. În ceea ce priveşte cadrele didactice maghiare, ele îşi fac treaba, nu trebuie să mă susţină pe mine. Eu îmi fac treaba mea, ele îşi fac treaba lor şi atâta vreme cât mergem spre acelaşi ţel - dezvoltarea învăţământului - nu văd care ar fi problema. Fiecare trebuie să-şi facă meseria pe care o practică cu inteligenţă şi bun simţ. Şi asta au demonstrat că fac. De aceea îi respect şi pe această cale vreau să le mulţumesc pentru modul în care au ştiut să răspundă (n.a. - la solicitarea de a se prezenta la examenul de Bacalaureat), pentru că au făcut-o pentru copii, în primul rând, şi pentru ţinuta lor de dascăli.
,,Dracul nu e chiar atât de negru" - Preşedintele Consiliului Judeţean a afirmat că vă va demite în momentul definitivării descentralizării. Cum comentaţi? - Probabil că se va întâmpla aşa. Nu se ştie niciodată. L-am cunoscut (n.a. - pe Borboly Csaba, preşedintele CJ Harghita) într-o ocazie mai specială, la Zilele Bilborului. Atunci am avut ocazia să-l văd pentru prima dată. Altfel, i-am auzit doar numele. Am încercat să intru în dialog cu dumnealui, probabil fiind foarte ocupat, nu ne-am putut întâlni. Dar îmi doresc un dialog pe orice temă cu dumnealui şi, evident, atunci probabil o să-şi exprime direct neîncrederea sau încrederea în faptul că putem colabora. A fost o afirmaţie care îmi dă mie dreptul acum să spun că: ,,Dracul nu e chiar atât de negru". La Bilbor, când ne-am întâlnit, eu am luat-o ca un fel de scuză din partea dumnealui, ca atitudine, faptul că a atacat în presă ideea de inspector general de etnie română în fruntea unui judeţ majoritar maghiar. A spus ceva de genul: ,,Ca om politic astfel trebuie să reacţionez, lăsând la o parte politica totul este în regulă". Deci, eu cred că ne-am putea înţelege, că am putea colabora, dacă lucrurile se aşează uşor în matcă, cel puţin pe perioada cât voi fi aici, pentru că sunt conştientă că nu pot să fiu mai mult de patru ani şi este posibil ca acest mandat să se încheie şi mai repede. Nu am venit aici pentru o veşnicie. Am venit ca să demonstrez că oricine ar fi în fruntea judeţului, atâta timp cât are conştiinţă, cât vrea să ridice învăţământul din orice parte a ţării, nu poate să facă decât bine. Şi să nu trateze diferenţial românul şi maghiarul şi rromul etc. Toţi avem acelaşi final, nu ne ducem în altă zonă, tot pământul este cel ce ne oferă odihnă veşnică - şi atunci: de ce să nu trăim pe pământ împreună, liniştiţi? Eu nu am altă concepţie de viaţă şi nu fac diferenţe.
,,Sunt probleme pe care le învăţ, dar pentru că vreau să învăţ - de acest lucru nu mă poate acuza nimeni" - Aceeaşi clasă politică a susţinut că nu cunoaşteţi, nu înţelegeţi problemele şi situaţia specială a regiunii? Este adevărat? - Dacă vorbim despre limba maghiară, atunci da, nu le înţeleg. E posibil să se fi referit la mai mult decât atât. Eu vreau să cred, pentru că sunt de bună credinţă, că doar la necunoaşterea limbii maghiare se referă. Altfel trebuie să spun că nimeni nu s-a născut învăţat, nimeni nu a ştiut de la bun început încotro trebuie să-şi îndrepte paşii şi i-a făcut unul după altul. Orice drum, şi de o mie de kilometri, începe cu primul pas. Ceea ce trebuie să audă toată lumea este că eu nu vreau să bat într-un perete mereu sperând că o să se transforme în uşă. Nu am venit aici singură, pur şi simplu să mă aşez pe un scaun şi să mă laud că aş fi generalul judeţului, ci am venit să demonstrez că pot şi că vreau să învăţ. Sunt multe probleme pe care mi le creează într-adevăr denumirile în limba maghiară, limba maghiară în sine, că nu o înţeleg, dar asta nu înseamnă că nu înţeleg problemele oamenilor. Iar oamenii vin deschişi la mine. Problemele sunt numai la vârf şi numai politic. În rest, oamenii simpli, oamenii care au probleme vin cu deschidere la mine şi îşi exprimă cu toţii părerea, rugămintea şi încrederea, căci astfel nu ar veni la mine să le rezolv o anumită problemă. Nu m-ar băga nimeni în seamă. Ei bine, cu toate acestea, de două luni rezolv probleme care ţin de judeţ şi în mod special de partea de sud a judeţului, Odorheiu-Secuiesc l-am vizitat mai des decât Topliţa. Sunt probleme pe care le învăţ, dar pentru că vreau să învăţ, de acest lucru nu mă poate acuza nimeni.
În 2009, în Harghita nu a fost demarată nici o lucrare de investiţie în unităţile de învăţământ - Care este situaţia investiţiilor în învăţământul harghitean? - Până în momentul de faţă, în acest an nu a fost demarată nici o lucrare. S-au aprobat prin HG nr. 655/2009 sume pentru investiţii, însă anexele la această hotărâre încă nu au fost publicate în Monitorul Oficial. Suma totală pentru investiţii în 2009, pe Harghita, alocată prin HG este cuprinsă între 10 şi 30 miliarde lei vechi, din care aproximativ 50% se vor aloca în 2010. În anii 2007 şi 2008 au fost alocate, pe an, în jur de 400 miliarde lei vechi. Privitor la investiţii, la un moment dat am fost acuzată că, abia proaspăt instalată în scaunul de inspector şcolar general, am direcţionat bani spre zona Topliţei, respectiv Clubului sportiv. Lucru care s-a dovedit a fi neadevărat, pentru că hotărârea de începere a respectivelor lucrări nu am luat-o eu, iar începerea lucrărilor a fost semnată de altcineva. La fel se întâmplă şi acum, să vină nişte bani de la Guvern. Nu va fi meritul meu că aceşti bani vor ajunge la anumite şcoli, indiferent care vor fi acelea. Noi vom lua la cunoştinţă doar lista cu unităţile şcolare şi ne vom bucura că se poate folosi această listă.
Datoriile unităţilor de învăţământ din anii anteriori, în momentul de faţă, se ridică la peste 100 miliarde lei vechi - Situaţia datoriilor unităţilor de învăţământ... - Suma totală a investiţiilor cu lucrări executate şi nedecontate în momentul de faţă este de 10.413 mii lei (n.a. - peste 100 miliarde lei vechi). Toate lucrările au fost începute în anii precedenţi, pe baza unor aprobări prin HG. Unităţile şcolare s-au întins mai mult decât aveau plapuma, pentru că şcolile trebuiau să pornească. E necesar ca şcolile să funcţioneze, iar copiii să poată desfăşura activitatea didactică. Probabil că în multe unităţi acesta a fost principiul: ca să poată merge copiii la şcoală, trebuiau asigurate condiţii. Şi atunci s-a mers pe ideea: mergem înainte cu lucrările, căci banii probabil că o să vină. Ei bine, iată că a venit anul de criză şi suntem în situaţia de astăzi că nu putem achita datoriile pe care le avem şi că şcolile au probleme legate de acest aspect. Şcolile din Zetea şi Satu Mare au fost acţionate în judecată de o firmă de construcţii. Unităţile care au datorii sunt verificate de o comisie la nivel de Prefectură, organizată să vadă legalitatea angajării acelor lucrări: dacă s-au făcut licitaţii, dacă actele sunt în regulă, dacă au situaţii de lucrări, cine a permis lucrul în continuare dincolo de suma alocată prin HG. - Vor fi probleme cu obţinerea autorizaţiilor sanitare? - Probleme deosebite nu vor fi. Aceste investiţii neachitate încă au fost destinate - cu precădere - tocmai pentru a facilita acordarea autorizaţiilor sanitare. Evident, vor fi şi autorizaţii provizorii, dar şi plan de conformare (n.a. - în cazul investiţiilor nefinalizate, înseamnă o garanţie pentru primirea autorizaţiei). - Şcolile din Bălan? Acolo se pare că şi în acest an vor fi probleme cu începerea anului şcolar din cauza datoriilor către furnizorul de gaz.... - Este o situaţie neplăcută. Eu am încredere că lucrurile se vor rezolva pentru că îl cunosc pe primarul din Bălan şi ştiu că este un bun manager şi ştie ce are de făcut. Ştie la ce uşi să bată şi de unde să ceară. Evident că ne interesează şi pe noi, pentru că este vorba de şcoli, însă partea legată de administrativ d-l primar trebuie şi poate să o rezolve. Vom putea interveni şi noi, dar tot în ideea de a înştiinţa că există posibilitatea ca la Bălan să nu înceapă şcoala datorită problemelor legate de gaz. Dar mai mult noi nu putem face. Prefectura poate face mai mult, Guvernul poate rezolva problema în cea mai mare măsură. Şi sigur că d-l primar nu o să stea în vara aceasta fără să acţioneze în aşa fel încât să rezolve o problemă, pentru că eu am văzut în vizita mea la Bălan că este foarte implicat în ceea ce priveşte învăţământul de acolo. M-a impresionat, în vizita pe care am făcut-o la Bălan, atitudinea cadrelor didactice de acolo. Faptul că ele se implică să-şi rezolve administrativ instituţia, lucru pe care nu l-am văzut în multe alte părţi ale acestui judeţ şi nu ştiu unde în ţară se mai întâmplă ca educatoarea sau învăţătoarea să raşcheteze pereţii ca elevii sau copii de grădiniţă să înceapă anul şcolar în condiţii optime. Pe mine m-a impresionat şi trebuie remarcat acest lucru.
Consemnare de Şt. PĂTRÎNTAS-INFORMATIA HARGHITEI
_______________________________________ Tot ce-i romanesc nu piere!
|
|